BEDIENUNGSANWEISUNG mit Montageanweisungen INSTRUCTIONS FOR USE and installation SV Lesen Sie unbedingt die Gebrauchsanleitung und den Montageplan vor Aufstellung, Installation sowie Inbetriebnahme. Please read the users and installation instructions carefully before installation of the appliance and before starting to use it. Service und Kundendienst Telefon: 0209 – 401 631 Email: kundendienst@kueppersbusch.de EEBD6750.
INNEHÅLL Säkerhetsinformation Säkerhetsinstruktioner Produktbeskrivning Kontrollpanelen Före första användning Daglig användning Klockfunktioner 2 3 6 7 9 9 14 Automatiska program Användning av tillbehör Tillvalsfunktioner Tricks och tips Skötsel och rengöring Felsökning Energieffektivitet 15 16 18 19 38 40 42 Med reservation för ändringar. SÄKERHETSINFORMATION Läs noga de bifogade instruktionerna före installation och användning av produkten.
• Barn får inte utföra städning och underhåll av apparaten utan uppsikt. Allmän säkerhet • • • • • • • • • • Endast behöriga personer får installera den här produkten och byta kabel. VARNING: Produkten och åtkomliga delar blir mycket varma under användning. Var försiktig så att du undviker att vidröra värmeelementen. Använd alltid ugnsvantar för att ta ut eller sätta in tillbehör eller eldfasta formar. Innan du utför något underhåll ska du koppla ur produkten från nätuttaget.
• Kontrollera att produkten har installerats under och bredvid stadiga skåp- eller bänkstommar. • Produktens sidor måste gränsa till produkter eller enheter med samma höjd. • Produkten är utrustad med ett elektriskt kylsystem. Det måste användas tillsammans med det elektriska nätuttaget. Elektrisk anslutning VARNING! Risk för brand och elektriska stötar. • Alla elektriska anslutningar ska göras av en behörig elektriker. • Produkten måste jordas.
• • • • • – lägg inte aluminiumfolie direkt på botten. – ställ inte hett vatten direkt i den heta produkten. – låt inte fuktiga kärl eller matvaror stå kvar i produkten efter att tillagningen är klar. – var försiktig när du tar bort eller monterar tillbehör. Missfärgning av emaljen eller den rostfria ytan påverkar inte produktens funktion. Använd en djup form för mjuka kakor. Fruktjuicer orsakar fläckar som kan vara permanenta. Denna produkt är endast avsedd för matlagning.
• Ta bort luckspärren för att förhindra att barn eller husdjur blir instängda i maskinen. PRODUKTBESKRIVNING Allmän översikt 1 2 3 4 5 6 5 4 10 3 7 2 1 8 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Kontrollpanel Elektronisk programmeringsenhet Vattenlåda Uttag för matlagningstermometern Värmeelement Lampa Fläkt Ånggenerator med skydd Ugnsstege, löstagbar Ugnsnivåer 9 Tillbehör Galler För kokkärl, bakformar och stekkärl. För kakor och småkakor. Långpanna För bakning och stekning eller som fettuppsamlingsfat.
För mätning av temperaturen inuti maten. En operforerad och en perforerad behållare. Med ånginsatsen leds kondensvattnet bort från maten under ångkokningen. Används vid tillagning av grönsaker, fisk, kycklingbröst. Insatsen lämpar sig inte för mat som behöver ligga i blöt t.ex. ris, polenta, pasta. Utdragbara bakplåtsskenor Svamp För hyllor och plåtar. Ånginsats Suger upp resterande vatten från ånggeneratorn.
Touchfält 2 3 4 Funktion Beskrivning PÅ/AV (ON/OFF) Slå på och stänga av produkten. Tillagningsfunk‐ tioner eller Re‐ cept Tryck på touch-kontrollen för att välja menyn: Re‐ cept eller Tillagningsfunktioner. Tänd eller släck lampan genom att trycka på touch-kontrollen i 3 se‐ kunder. Du kan också tända belysningen när pro‐ dukten är avstängd. Favoriter För att spara och komma åt dina favoritprogram. Temperaturval För att ställa in temperaturen eller visa produktens aktuella temperatur.
Övriga indikatorer på displayen: Symbol Funktion Signalur Funktionen körs. Klocka På displayen visas aktuell tid. Koktid På displayen visas tillagningstiden som behövs. Sluttid På displayen visas när tillagningstiden är klar. Temperatur Temperaturen visas på displayen. Tidsanvisning Displayen visar hur länge tillagnings‐ funktionen är igång. Tryck på och samtidigt för att nollställa klockan. Beräkning Produkten beräknar tillagningstiden.
Navigera i menyerna 1. Slå på ugnen. 2. Tryck på eller för att ställa in menyfunktionen. 3. Tryck på för att gå till undermenyn eller godkänna inställningen. Symbol / meny‐ funktion Tillagningshjälp Du kan när som helst återgå till huvudmenyn med . Översikt över menyerna Huvudmeny Symbol / meny‐ funktion Tillagningsfunk‐ tioner Recept Program Innehåller en lista över värmningsfunktioner. Innehåller en lista över automatiska program.
Symbol / meny‐ funktion Kontrast I Dis‐ play Ljusstyrka I Dis‐ play Val Av Språk Ljudvolym Knappljud Beskrivning Justerar displayens kontrast i grader. Pizza/Paj Justerar displayens ljusstyrka i grader. Ställer in språk för dis‐ playen. Justerar volymen gradvis på trycktoner och signaler. Aktiverar och inaktive‐ rar touchkontrollslju‐ det. Det går inte att in‐ aktivera tonen för på/av-touch-kontrol‐ len. Alarm/Felsignal Aktiverar och inaktive‐ rar larmljuden.
Upphettnings‐ funktion Upptining Varmluft Med Fukt Gratinerade Rätter Program Den här funktionen kan användas för att tina frysta livsmedel, som grönsaker och frukt. Upptiningstiden beror på mängden och storleken på det frysta livsmedlet. Denna funktionen är för att spara energi under tillagningen. För mer information se ka‐ pitler "Råd och tips", baka med ånga. Ugnsdörren ska stängas under tillag‐ ningen så att funktio‐ nen inte avbryts och att ugnen fungerar med högsta möjliga energieffektivitet.
Upphettnings‐ funktion Jäsning Av Deg Uppvärmning Program Ångningen förbättrar och påskyndar jäs‐ ningen av degen och förhindrar att ytan tor‐ kar samtidigt som de‐ gen hålls elastisk. Uppvärmning av mat med ånga förhindrar att ytan torkar. Vär‐ men distribueras på ett varsamt och jämnt sätt, som gör att sma‐ ken på maten du vär‐ mer återfås. Funktio‐ nen kan användas för att värma mat direkt på tallriken. Du kan värma mer än en tall‐ rik samtidigt med hjälp av olika ugnsnivåer.
För att aktivera funktionen, håll 3 sekunder. Kontrollampan för uppvärmning blinkar. intryckt i Restvärme När du stänger av ugnen visar displayen restvärmen. Du kan använda värmen för att hålla maten varm. KLOCKFUNKTIONER Tabell över klockfunktioner Klockfunktion Signalur Ställa in klockfunktioner Program För att ställa in nedräk‐ ning (max. 2 tim och 30 min). Denna funktion påverkar inte ugnens funktioner i övrigt. Du kan också sätta på den när ugnen är avstängd. Använd för att slå på funktionen.
1. 2. 3. 4. Slå på ugnen. Välj tillagningsfunktion. Ställ in temperaturen på över 80 °C. Tryck på flera gånger tills displayen visar: Heat+Hold. 5. Tryck på för att bekräfta. En ljudsignal hörs när funktionen är klar. Funktionen förblir på om uppvärmningsfunktionen ändras. Tillägg Tid Funktionen: Tillägg Tid gör så att tillagningsfunktionen fortsätter efter slutet av Koktid. Kan användas för alla tillagningsfunktioner med Koktid eller Vikt Automatisk.
ANVÄNDNING AV TILLBEHÖR VARNING! Se säkerhetsavsnitten. Matlagningstermometer Två temperaturer behöver ställas in: ugnstemperaturen och matens innertemperatur. Matlagningstermometern mäter innertemperaturen vid tillagning av kött. När köttet har nått den inställda temperaturen stängs ugnen av. FÖRSIKTIGHET! Använd endast matlagningstermometern som medföljer eller de rätta reservdelarna. inställda ugnstemperaturer (lägst 120 °C) och driftlägen. Ugnen beräknar en sluttid om ungefär 30 minuter. 6.
Galler: Placera gallret på de utdragbara teleskopskenorna så att fötterna är vända nedåt. Den upphöjda kanten runt gallret är en specialanordning som hindrar kokkärl från att glida av. Galler och långpanna /djup form tillsammans: Tryck in långpannan /djupa formen mellan skenorna på hyllstöden och ugnsgallret på skenorna ovan. Långpanna: Sätt långpannan i teleskopskenorna. Liten inbuktning upptill ökar säkerheten. Fördjupningarna ger också ett tippskydd.
TILLVALSFUNKTIONER Favoriter Använda barnlåset Du kan spara dina favoritinställningar såsom koktid, temperatur eller tillagningsfunktion. De finns i menyn: Favoriter. Du kan spara 20 program. När barnlåset är på kan ugnen inte sättas på av misstag. Spara ett program 1. Slå på ugnen. 2. Ställ in en tillagningsfunktion eller ett automatiskt program. 3. Tryck på flera gånger tills displayen visar: SPARA. 4. Tryck på för att bekräfta. Displayen visar första lediga minnesläget. 5.
En ljudsignal hörs när funktionen avslutas. • Knapplås är på när tillagningsfunktionen är igång. • Menyn: Normalinställning låter dig: Slå på eller av funktionen Set + Go. Ljusstyrka i display Det finns två lägen för ljusstyrkan i displayen: Temperatur (°C) Avstängningstid (tim) • Natt - när ugnen stängs av är ljusstyrkan på displayen lägre mellan kl. 22.00 och 06.00. • Dag: – när ugnen slås på.
Matlagning med ånga Använd bara kokkärl som är värme- och korrosionsresistenta eller ugnsformar av kromstål. När man tillagar på mer än en ugnsnivå måste man ha ett mellanrum mellan hyllorna så att ångan kan cirkulera. Börja tillagningen med en kall ugn såvida inte förvärmning rekommenderas i tabellen nedan. Tabell för ångvatten Tid (min) Vatten i vattenlå‐ dan i (ml) Använd mängden vatten som anges i Ångvattentabellen ovan.
Livsmedel Tid (min) Livsmedel Tid (min) Rödbeta 70 - 90 Bröddumpling 35 - 45 Potatisdumplings 35 - 45 Polenta (vätskepro‐ portion 3:1) 45 - 50 Oskalade potatisar, medelstora 45 - 55 Smårätter / tillbehör Livsmedel Tid (min) Färsk tagliatelle 20 - 25 Jästdumplings 30 - 40 Kokt potatis, delad 35 - 40 Ris (vatten/ris-förhål‐ lande 1,5:1) 35 - 40 Fisk Livsmedel Temperatur (°C) Tid (min) Plattfiskfilé 80 15 Räkor, färska 85 20 - 25 Musslor 96 20 - 30 Laxkotletter 85 25 -
Livsmedel Tid (min) Ägg, hårdkokt 18 - 21 • Tillsätt de tillagade grönsakerna och smårätterna. • Låt ugnen svalna till en temperatur runt 90 °C. Du kan öppna ugnsluckan till första läget i ungefär 15 minuter. • Ställ in funktionen: Ånga. Tillaga allt tillsammans tills det är klart. Varmluftsgrillning och Ånga kombinerat Maximal vattenmängd är 800 ml. Du kan kombinera dessa funktioner för att laga kött, grönsaker och smårätter på en gång.
Livsmedel Temperatur (°C) Tid (min) Falsnivå Tunn fiskfilé 85 15 - 25 2 Tjock fiskfilé 90 25 - 35 2 Liten fisk upp till 350 g 90 25 - 35 2 Hel fisk upp till 1 000 g 90 35 - 45 2 1) Fortsätt i ytterligare en halvtimme med luckan stängd.
Livsmedel Temperatur (°C) Tid (min) Falsnivå Olika bröd 500 1 000 g 180 - 190 45 - 60 2 Franskbullar 180 - 210 25 - 35 2 Förgräddade bullar 200 15 - 20 2 Förgräddade ba‐ guetter 40 - 50 g 200 15 - 20 2 Förgräddade ba‐ guetter 40 - 50 g, djupfrysta 200 25 - 35 2 Bakning • Använd den lägre temperaturen första gången. • Du kan förlänga gräddningstiden med 10–15 minuter om du bakar på mer än en nivå. • Bakverk vid olika nivåer blir inte alltid lika bruna.
Bakresultat Möjlig orsak Lösning Kakan blir ojämnt brun. Ugnstemperaturen är för hög och gräddningstiden är för kort. Ställ in en lägre ugnstemperatur och en längre gräddningstid. Degen är ojämnt fördelad. Fördela degen jämnt på bakplå‐ ten. Ugnstemperaturen är för låg. Nästa gång du gräddar ska du ställa in en något högre ugnstem‐ peratur. Kakan blir inte klar med den inställda tiden.
Livsmedel Funktion Temperatur (°C) Tid (min) Falsnivå Petit-chouer/ bakelser Över-undervär‐ me 190 - 2101) 20 - 35 3 Rulltårta Över-undervär‐ me 180 - 2001) 10 - 20 3 Vetelängd med strössel Varmluft 150 - 160 20 - 40 3 Smörkakor/ sockerkringlor Över-undervär‐ me 190 - 2101) 20 - 30 3 Fruktkaka Över-undervär‐ me 180 35 - 55 3 Jästkaka med fyllning (t.ex.
Livsmedel Funktion Temperatur (°C) Tid (min) Falsnivå Grönsaksgra‐ Varmluftsgrill‐ ning 160 - 170 15 - 30 1 Baguetter med smält ost Varmluft 160 - 170 15 - 30 1 Milk rice Över-undervär‐ me 180 - 200 40 - 60 1 Fiskpudding Över-undervär‐ me 180 - 200 30 - 60 1 Fyllda grönsa‐ ker Varmluft 160 - 170 30 - 60 1 täng1) 1) Förvärm ugnen.
Livsmedel Temperatur (°C) Tid (min) 150 - 160 Falsnivå 2 positioner 3 positioner 30 - 45 1/4 - Temperatur (°C) Tid (min) Falsnivå Mördegskakor, kex 150 - 160 Short bread / Mördegskaka / Mördegsrem‐ sor Smuldegspaj 1) Förvärm ugnen.
Livsmedel Temperatur (°C) Tid (min) Falsnivå Quiche Lorraine / Swiss Flan 170 - 190 45 - 55 1 Äppelkaka, täckt 150 - 170 50 - 60 1 Grönsakspaj 160 - 180 50 - 60 1 Osyrat bröd 2301) 10 - 20 2 Smördegskakor 160 - 1801) 45 - 55 2 Flammekuchen 2301) 12 - 20 2 Pirog 180 - 2001) 15 - 25 2 1) Förvärm ugnen. 2) Använd en långpanna. Stekning Använd värmebeständiga ugnsformar. Tillaga stora stekar eller kyckling direkt på plåten eller på gallret med en plåt under.
Fläsk Livsmedel Vikt (kg) Funktion Temperatur (°C) Tid (min) Bog/hals/skinkstek 1 - 1.5 Varmluftsgrill‐ ning 160 - 180 90 - 120 Kotlett/revben‐ sspjäll 1 - 1.5 Varmluftsgrill‐ ning 170 - 180 60 - 90 Köttfärslimpa 0.75 - 1 Varmluftsgrill‐ ning 160 - 170 50 - 60 Fläsklägg (lagad i förväg) 0.75 - 1 Varmluftsgrill‐ ning 150 - 170 90 - 120 Kalv Livsmedel Vikt (kg) Funktion Temperatur (°C) Tid (min) Kalvstek 1 Varmluftsgrill‐ ning 160 - 180 90 - 120 Kalvlägg 1.
Fågel Livsmedel Vikt (kg) Funktion Temperatur (°C) Tid (min) Bitar av fågel 0.2 - 0.25 Varmluftsgrill‐ ning 200 - 220 30 - 50 Halv kyckling 0.4 - 0.5 Varmluftsgrill‐ ning 190 - 210 35 - 50 Kyckling, ung‐ höna 1 - 1.5 Varmluftsgrill‐ ning 190 - 210 50 - 70 Anka 1.5 - 2 Varmluftsgrill‐ ning 180 - 200 80 - 100 Gås 3.5 - 5 Varmluftsgrill‐ ning 160 - 180 120 - 180 Turkiet 2.5 - 3.
Grillning med maximal temperaturinställning.
Livsmedel Funktion Temperatur (°C) Tid (min) Falsnivå Baguetter Över-undervär‐ me enligt tillverka‐ rens anvisning‐ ar enligt tillverka‐ rens anvisning‐ ar 3 Fruktkaka Över-undervär‐ me enligt tillverka‐ rens anvisning‐ ar enligt tillverka‐ rens anvisning‐ ar 3 1) Vänd pommes fritesen 2 till 3 gånger under tillagningen. Lågtemperaturstekning Använd den här funktionen för att tillaga bitar av mört magert kött och fisk med innertemperaturer på högst 65 °C.
Livs‐ medel Mängd Uppti‐ ningstid (min) Efteruppti‐ ningstid (min) Kommentar Kyck‐ ling 1 kg 100 - 140 20 - 30 Lägg kycklingen på ett upp- och nervänt tefat på en stor tallrik Vänd efter halva tiden. Kött 1 kg 100 - 140 20 - 30 Vänd efter halva tiden. Kött 500 g 90 - 120 20 - 30 Vänd efter halva tiden.
Grönsaker Livsmedel Temperatur (°C) Tid till det sjuder (min.) Fortsatt tillag‐ ningstid på 100 °C (min.) Morötter 1) 160 - 170 50 - 60 5 - 10 Gurka 160 - 170 50 - 60 - Blandade inlagda grönsaker 160 - 170 50 - 60 5 - 10 Kålrabbi/ärtor/spar‐ ris 160 - 170 50 - 60 15 - 20 1) Låt stå i ugnen efter att den har stängts av. Torkning • Täck smorda plåtar med bakplåtspapper.
Livsmedel Temperatur (°C) Tid (min) Falsnivå Franskbröd 180 - 200 40 - 60 2 Baguette 200 - 220 35 - 45 2 Mjuk Kaka 160 - 180 40 - 60 2 Ciabatta 200 - 220 35 - 45 2 Rågbröd 180 - 200 50 - 70 2 Mörkt bröd 180 - 200 50 - 70 2 Fullkornsbröd 170 - 190 60 - 90 2 Tabell matlagningstermometer Nötkött Livsmedel Innertemperatur (°C) Högrev/oxfilé: röd 45 - 50 Högrev/oxfilé: rosa 60 - 65 Högrev/oxfilé: välstekt 70 - 75 Fläsk Livsmedel Innertemperatur (°C) Bog/hals/skinkste
Vilt Livsmedel Innertemperatur (°C) Harsadel 70 - 75 Harbog 70 - 75 Hel hare 70 - 75 Rådjurssadel, hjortsadel 70 - 75 Rådjurs-/hjortbog 70 - 75 Fisk Livsmedel Innertemperatur (°C) Lax 65 - 70 Foreller 65 - 70 Information till provanstalter Tester enligt EN 60350-1:2013 och IEC 60350-1:2011. Bakning på en nivå.
Livsmedel Funktion Temperatur (°C) Tid (min) Falsnivå Småkakor (20 styck‐ en/plåt) Över-/Undervär‐ me 1701) 20 - 30 3 Temperatur (°C) Tid (min) Falsnivå 2 po‐ sitio‐ ner 3 po‐ si‐ tio‐ ner 1) Förvärm ugnen. Bakning på flera nivåer. Småkakor Livsmedel Funktion Mördegskaka/ mördegsremsor Varmluft 140 25 - 45 1/4 1/ 3/5 Småkakor (20 styck‐ en/plåt) Varmluft 1501) 23 - 40 1/4 - 1) Förvärm ugnen. Max Grill Förvärm den tomma ugnen i 3 minuter.
Borttagning av ugnsstegarna Se till att ugnen har kallnat innan du utför någon form av underhåll. Det finns risk för att du bränner dig. Vid rengöring av ugnen ska ugnsstegarna tas bort. 1. Dra försiktigt upp ugnsstegarna ur den främre upphängningen. 1 3 2 2. Dra först ut stegarnas främre del från sidoväggen. 3. Dra ur stegen från den bakre upphängningen. Sätt tillbaka ugnsstegarna i omvänd ordning. Ångrengöring Ta bort de värsta matresterna manuellt. 1.
6. Ta tag i lucklisten (B) på båda sidorna av luckans övre kant och tryck inåt för att frigöra klämlåset. 1. Stäng av ugnen. Vänta tills ugnen har svalnat. 2. Koppla bort ugnen från eluttaget. 3. Lägg en trasa på ugnsbotten. 2 Övre lampan B 1. Ta bort lampglaset genom att vrida på det. 1 7. Dra lucklisten framåt för att ta bort den. 8. Håll glasen i överkanten ett i taget och dra dem uppåt och ut ur skenorna. 2. Ta bort metallringen och rengör skyddsglaset. 3.
Vad gör jag om... Problem Möjlig orsak Lösning Det går inte att aktivera eller använda ugnen. Ugnen är inte ansluten till strömförsörjningen eller den är ansluten på fel sätt. Kontrollera att ugnen är kor‐ rekt ansluten till strömför‐ sörjningen (se kopplings‐ schemat om tillgängligt). Ugnen värms inte upp. Ugnen är avstängd. Sätt på ugnen. Ugnen värms inte upp. Klockan är inte ställd. Ställ klockan. Ugnen värms inte upp. Nödvändiga inställningar är inte gjorda.
Serviceinformation Kontakta din återförsäljare elleren auktoriserad serviceverkstad om du inte kan avhjälpa felet. Information som kundtjänst behöver finns på märkplåten. Typskylten sitter på ugnsutrymmets yttre kant. Avlägsna inte märkskylten från ugnsutrymmet. Vi rekommenderar att du antecknar uppgifterna här: Modell (MOD.) ......................................... Produktnummer (PNC) ......................................... Serienummer (S.N.) .........................................
Använd restvärmen för att värma annan mat. För varmhållning av mat Välj lägsta möjliga temperaturinställning för att använda restvärme och hålla maten varm. Restvärmeindikatorn eller temperaturen visas på displayen. Undvik pauser mellan tillagningar när du förbereder flera rätter på en gång. Laga mat med varmluft När det är möjligt, använd varmluftsfunktionen för att spara energi. Laga mat med lampan släckt Släck lampan under tillagning. Tänd den bara vid behov.
K01-180099/01 867343873-A-492017 Küppersbusch Hausgeräte GmbH Postfach 10 01 32, D-45801 Gelsenkirchen, Küppersbuschstraße 16, D-45883 Gelsenkirchen Telefon: (0209) 401-0, Telefax: (0209) 401-303 www.kueppersbusch.de Teka Austria GmbH Eitnergasse 13, A-1230 Wien Telefon: (01) 86680-15, Telefax: (01) 86680-50 www.kueppersbusch.