BEDIENUNGSANWEISUNG mit Montageanweisungen INSTRUCTIONS FOR USE and installation DA Lesen Sie unbedingt die Gebrauchsanleitung und den Montageplan vor Aufstellung, Installation sowie Inbetriebnahme. Please read the users and installation instructions carefully before installation of the appliance and before starting to use it. Service und Kundendienst Telefon: 0209 – 401 631 Email: kundendienst@kueppersbusch.de EEBD6750.
INDHOLDSFORTEGNELSE Oplysninger om sikkerhed Sikkerhedsanvisninger Produktbeskrivelse Betjeningspanel Før første anvendelse Daglig brug Urfunktioner 2 3 6 7 9 9 14 Automatiske programmer Brug af tilbehøret Ekstrafunktioner Råd og tip Vedligeholdelse og rengøring Fejlfinding Energieffektiv 15 16 18 19 38 40 41 Ret til ændringer uden varsel forbeholdes. OPLYSNINGER OM SIKKERHED Læs brugsanvisningen grundigt, før apparatet installeres og tages i brug.
Generelt om sikkerhed • • • • • • • • • • Installation af apparatet og udskiftning af ledningen må kun foretages af en tekniker. ADVARSEL: Apparatet og de tilgængelige dele bliver meget varme under brug. Pas på ikke at røre varmelegemerne. Brug altid ovnhandsker til at tage ribber eller ovnfaste fade ud eller sætte dem i. Inden du udfører vedligeholdelse, skal apparatet afbrydes fra lysnettet. Kontrollér, at apparatet er koblet fra lysnettet. Undlad at bruge en damprenser til at rengøre apparatet.
Tilslutning, el ADVARSEL! Risiko for brand og elektrisk stød. • Alle elektriske tilslutninger skal udføres af en kvalificeret elektriker. • Apparatet skal tilsluttes strøm m/jord, jvf. Stærkstrømsreglementet. • Sørg for, at parametrene på typeskiltet er kompatible med de elektriske data for strømforsyningen. • Brug altid en korrekt monteret lovlig stikkontakt. • Brug ikke adaptere med flere stik og forlængerledninger. • Pas på, du ikke beskadiger netstikket og netledningen.
• Farveændring af emaljen eller rustfrit stål forringer ikke apparatets ydeevne. • Brug en dyb bradepande til fugtige kager. Frugtsaft kan lave pletter, som ikke kan fjernes. • Dette apparat må kun anvendes til tilberedning af fødevarer. Det må ikke anvendes til andre formål, f.eks. rumopvarmning. • Hold altid ovnlågen lukket under tilberedningen. • Hvis apparatet installeres bag et møbelpanel (f.eks. en dør), skal du sørge for, at døren aldrig lukkes, mens apparatet er tændt.
PRODUKTBESKRIVELSE Oversigt over apparatet 1 2 3 4 5 6 5 4 10 3 7 2 1 8 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Kontrolpanel Elektronisk programur Vandbeholder Bøsning til termometer Varmeelement Ovnpære Ventilator Dispenser med låg Ovnribber, udtagelige Rillepositioner 9 Tilbehør Grill/bradepande Trådrist Til kogegrej, kageforme, stege. Bageplade Til kager og lagkagebunde. Til bagning og stegning, eller som en drypbakke til opsamling af fedt. Termometer Til måling af temperaturen i maden.
Fad med si-indsats. Dampsættet tømmer kondensvandet fra maden under tilberedning med damp. Brug det til at tilberede grønt, fisk, kyllingebryst. Sættet egner sig ikke til mad, som skal tilberedes med vand, f.eks. ris, polenta, pasta. Teleskop udtræksskinner Til riste og plader. Svamp Indstilling af damp Til absorbering af det resterende vand fra dampenheden. BETJENINGSPANEL Elektronisk programur 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Brug tasterne til at betjene apparatet.
Sensor‐ felt 3 4 Funktion Kommentar Ovnfunktioner el‐ ler Opskrifter Tryk på sensorfeltet for at vælge menuen: Opskrifter eller Ovnfunktioner. Tryk på feltet i 3 sekunder for at tænde eller slukke for lyset. Du kan også tænde lampen, når apparatet er slukket. Favoritter For at gemme og få adgang til dine favoritter. Temperaturvalg For at indstille temperaturen eller vise den aktuelle temperatur i apparatet. Tryk på feltet i 3 sekunder for at tænde eller slukke funktionen: Hurtig Opvarm‐ ning.
Andre lamper i displayet: Symbol Funktion Minutur Funktionen er i gang. Klokkeslæt Displayet viser det aktuelle klokkeslæt. Varighed Displayet viser den krævede tilbered‐ ningstid. Slut Tid Displayet viser, når tilberedningstiden er slut. Temperatur Displayet viser temperaturen. Tidsangivelse Displayet viser, hvor længe ovnfunktio‐ nen virker. Tryk på og me tid for at nulstille tiden. på sam‐ Beregning Apparatet beregner tilberedningstiden.
2. Tryk på eller for at indstille menufunktionen. 3. Tryk på for at gå til undermenuen eller acceptere indstillingen. Du kan når som helst skifte til hovedmenuen med . Symbol / Menu‐ punkt Hjælp Til Tilbe‐ redning Oversigt over menuer Hovedmenu Symbol / Menu‐ punkt Ovnfunktioner Opskrifter Favoritter Rengøring Grundindstillin‐ ger Specielle Emner Egnet til Indeholder en liste med ovnfunktioner. Indeholder en liste med automatiske pro‐ grammer.
Symbol / Menu‐ punkt Kontrast Display Lysstyrke Dis‐ play Beskrivelse Indstiller kontrast i dis‐ playet i trin. Ovnfunktion Pizza Indstiller lysstyrke i displayet i trin. Signal Volume Panel Signal Alarm/Fejl Sig‐ naler Indstiller lydstyrke for tastetoner og signaler i trin. Aktiverer og deaktive‐ rer lyden for sensorfel‐ terne. TIL/FRA-finger‐ touch-feltets tone kan ikke deaktiveres. Aktiverer og deaktive‐ rer alarmtonerne. DEMO-tilstand Aktiverings- / deakti‐ veringskode: 2468.
Ovnfunktion Optøning Fugtig Varmluft Gratiner Egnet til Denne funktion kan anvendes til optøning af frosne madvarer, som f.eks. grøntsager og frugt. Optøningsti‐ den afhænger af de frosne madvarers mængde og omfang. Denne funktion er be‐ regnet til at spare energi under madlav‐ ning. Få flere oplys‐ ninger i kapitlet "Nytti‐ ge oplysninger og råd", Bagning med blæser.
Ovnfunktion Hævning Af Dej Opvarmning Med Damp Egnet til Dampens fugtende virkning forbedrer og fremskynder dejens hævning, forhindrer at den får en tør skorpe og holder dejen ela‐ stisk. Genopvarmning af mad med damp forhin‐ drer udtørring af over‐ fladen. Der forsynes varme på en mild og jævn måde, hvilket gi‐ ver mulighed for at gendanne madens smag og aroma, som da den blev tilberedt. Denne funktion kan også anvendes til at genopvarme maden direkte på en taller‐ ken.
Indikator for opvarmning Stil ikke maden i ovnen, når Hurtig opvarmning-funktionen er i gang. Når du slår en ovnfunktion til, tændes bjælken i displayet. Bjælken viser, at temperaturen stiger. Når temperaturen er nået, lyder alarmen 3 gange og bjælken blinker og forsvinder. Funktionen slås til ved at holde i 3 sekunder. Lampen for opvarmning skifter. Lampe For Hurtig Opvarmning Restvarme Denne funktion reducerer opvarmningstiden. Når der slukkes for ovnen, viser displayet restvarmen.
5. Tryk på et hvilket som helst symbol for at stoppe signalet. Funktionen forbliver aktiveret, selv om der skiftes ovnfunktion. Heat+Hold Forlængelse Af Tiden Betingelser for funktionen: Funktionen: Forlængelse Af Tiden fortsætter ovnfunktionen, efter endt Varighed. • Den indstillede temperatur skal være over 80 °C. • Funktionen: Varighed er indstillet. Det gælder for alle ovnfunktioner med Varighed eller Vægtautomatik. Gælder ikke for ovnfunktioner med stegetermometer.
I nogle programmer skal maden vendes efter 30 minutter. Displayet viser en påmindelse. BRUG AF TILBEHØRET ADVARSEL! Se kapitlerne om sikkerhed. Stegetermometer Der skal tages hensyn til to temperaturer: ovntemperaturen og centrumtemperaturen. Termometeret måler kernetemperaturen i kødet. Når kødet har nået den indstillede temperatur, slukker ovnen. FORSIGTIG! Brug kun det medfølgende stegetermometer eller de korrekte reservedele.
Teleskopskinner – indsættelse af ovntilbehør Med teleskopskinnerne er det nemmere at isætte og fjerne ovnristene. FORSIGTIG! Teleskopskinnerne må ikke komme i opvaskemaskinen. Teleskopskinnerne må ikke smøres. Bageplade/ Bradepande: Skub bagepladen /bradepanden ind mellem skinnerne ud for rillen. FORSIGTIG! Sørg for at skubbe teleskopskinnerne helt ind i ovnen, før du lukker ovnlågen. Grillrist: Anbring grillristen på teleskopskinnerne, så fødderne vender nedad.
EKSTRAFUNKTIONER Favoritter Du kan gemme dine favoritindstillinger, f.eks. varighed, temperatur eller ovnfunktion. De findes i menuen: Favoritter. Du kan gemme 20 programmer. Gemme et program 1. Tænd ovnen. 2. Vælg en ovnfunktion eller et automatisk program. 3. Tryk på en eller flere gange, indtil displayet viser: GEM. 4. Tryk på for at bekræfte. Displayet viser den første ledige plads i hukommelsen. 5. Tryk på for at bekræfte. 6. Indtast programmets navn. Første bogstav blinker. eller for at skifte 7.
Set + Go Med funktionen kan du indstille en ovnfunktion (eller et program) og aktivere den senere ved at berøre symbolet én gang. 1. Tænd ovnen. 2. Vælg en ovnfunktion. 3. Tryk på en eller flere gange, indtil displayet viser: Varighed. 4. Indstil tiden. 5. Tryk på en eller flere gange, indtil displayet viser: Set + Go. 6. Tryk på for at bekræfte. Tryk på et symbol (undtagen for ) for at starte funktionen: Set + Go. Den valgte ovnfunktion starter. Når ovnfunktionen er slut, udsendes et signal.
Tallerkenvarmer Med denne funktion kan du opvarme tallerkener og fade inden servering. Temperaturen indstilles automatisk til 70 °C. Anbring tallerkener og fade jævnt på grillristen i stabler. Brug ovnens første ristposition. Byt om på dem efter halvdelen af opvarmningstiden. Tilberedning med damp Brug kun varme- og korrosionsfast kogegrej eller kogegrej i kromstål. Når du tilbereder på mere end ét niveau, skal du sørge for, at der er en afstand mellem hylderne, så dampen kan cirkulere.
Madvare Tid (min.) Madvare Tid (min.
Æg Madvare Tid (min.) Æg, blødkogt 11 - 12 Æg, smilende 13 - 16 Æg, hårdkogt 18 - 21 Turbogrill og Damp kombineret • Indstil funktionen: Turbogrill for at stege kød. • Tilføj de tilberedte grøntsager og tilbehøret. • Lad ovnen køle ned til ca. 90 °C. Du kan åbne ovnlågen i første position i ca. 15 minutter. • Indstil funktionen: Damp. Tilbered alle retterne sammen, indtil de er klar. Maks. vandmængde er 800 ml.
Madvare Temperatur (°C) Tid (min.) Ovnrille Bagte æg 1) 90 30 - 40 2 Ragout1) 90 40 - 50 2 Tynd fiskefilet 85 15 - 25 2 Tyk fiskefilet 90 25 - 35 2 Lille fisk op til 350 g 90 25 - 35 2 Hel fisk op til 1.000 g 90 35 - 45 2 1) Fortsæt yderligere en halv time med lågen lukket. Genopvarmning Madvare Temperatur (°C) Tid (min.) Ovnrille Kuvertbrød 85 25 - 35 2 Pasta 85 20 - 25 2 Ris 85 20 - 25 2 Enkelte retter 85 20 - 25 2 Intervaldamp Tilsæt ca. 300 ml vand.
Madvare Temperatur (°C) Tid (min.) Ovnrille Lasagne 170 - 180 45 - 55 2 Diverse brød, 500 1000 g 180 - 190 45 - 60 2 Boller 180 - 210 25 - 35 2 Forbagt småt gær‐ brød 200 15 - 20 2 Forbagte kuvert‐ brød, 40 - 50 g 200 15 - 20 2 Forbagte kuvert‐ brød, dybfrosne, 40 - 50 g 200 25 - 35 2 Bagning • Brug den laveste temperatur den første gang. • Bagetiden kan kan forlænges med 10 – 15 minutter, når du bager på mere end én ribbe.
Resultat Mulige årsager Afhjælpning Kagen bliver ujævnt brun. Ovntemperaturen er for høj, og bagetiden er for kort. Vælg en lavere ovntemperatur og længere bagetid. Dejen er ujævnt fordelt. Fordel dejen jævnt på bagepla‐ den. Der er for lav ovntempera‐ tur. Skru en smule op for ovntempera‐ turen, næste gang du bager. Kagen er ikke klar på den angivne bagetid. Bagning på én ribbe Bagværk i form Madvare Funktion Temperatur (°C) Tid (min.
Madvare Funktion Temperatur (°C) Tid (min.) Ovnrille Bradepandeka‐ ge (tør) Varmluft 150 - 160 20 - 40 3 Smør-/mandel‐ kage/bistik Over- under‐ varme 190 - 2101) 20 - 30 3 Frugttærter Over- under‐ varme 180 35 - 55 3 Gærkager med fyld (f.eks. kvark, fløde, creme) Over- under‐ varme 160 - 1801) 40 - 60 3 Madvare Funktion Temperatur (°C) Tid (min.
Madvare Funktion Temperatur (°C) Tid (min.) Ovnrille Småt gærbrød med smeltet ost Varmluft 160 - 170 15 - 30 1 Mælk ris Over- under‐ varme 180 - 200 40 - 60 1 Fiskegratiner Over- under‐ varme 180 - 200 30 - 60 1 Fyldte grøntsa‐ ger Varmluft 160 - 170 30 - 60 1 1) Forvarm ovnen. Fugtig Varmluft Madvare Temperatur (°C) Tid (min.
Lagkagebunde/small cakes/små kager/tørkager/småt gærbrød Madvare Temperatur (°C) Tid (min.
Madvare Temperatur (°C) Tid (min.) Ovnrille Pirogger 180 - 2001) 15 - 25 2 1) Forvarm ovnen. 2) Brug en grill/bradepande. Stegning Brug varmeresistent ovngrej. Steg store stege direkte i fadet eller på grillristen over fadet. Hæld lidt væde i fadet for at hindre, at kødsaft eller fedt brænder fast. Sådan bliver køddet mere saftigt: • steg magert kød i bradepanden med låget eller brug en stegepose. • steg kød og fisk i store stykker (1 kg eller mere).
Madvare Mængde (kg) Funktion Temperatur (°C) Tid (min.) Svineskank (for‐ kogt) 0.75 - 1 Turbogrill 150 - 170 90 - 120 Kalvekød Madvare Mængde (kg) Funktion Temperatur (°C) Tid (min.) Kalvesteg 1 Turbogrill 160 - 180 90 - 120 Kalveskank 1.5 - 2 Turbogrill 160 - 180 120 - 150 Madvare Mængde (kg) Funktion Temperatur (°C) Tid (min.) Lammekølle/ Lammesteg 1 - 1.5 Turbogrill 150 - 170 100 - 120 Lammeryg 1 - 1.
Madvare Mængde (kg) Funktion Temperatur (°C) Tid (min.) Kalkun 4-6 Turbogrill 140 - 160 150 - 240 Madvare Mængde (kg) Funktion Temperatur (°C) Tid (min.) Hel fisk 1 - 1.5 Over- under‐ varme 210 - 220 40 - 60 Fisk Grill Forvarm den tomme ovn i 5 minutter. Sæt bradepanden på første ovnrille, så den kan opsamle fedtet. Grill Madvare Temperatur (°C) Tid (min.) Ovnrille 1. side 2.
Frosne Madvarer Madvare Temperatur (°C) Tid (min.
den rigtige kernetemperatur (se tabellen for stegetermometeret). 1. Svits kødet i en pande på kogesektionen på en meget høj indstilling i 1-2 minutter på hver side. 2. Læg kødet i den varme bradepande på grillristen i ovnen. 3. Sæt termometeret i kødet. 4. Vælg funktionen: Lavtemperaturstegning og indstil den rigtige kernetemperatur. I de første 10 minutter kan du indstille en ovntemperatur mellem 80 °C og 150 °C. Standard er 90 °C.
Henkogning • Brug kun standardhenkogningsglas i samme størrelse. • Brug ikke glas med skrue- og bajonetlåg eller metaldåser. • Brug første rist fra neden til denne funktion. • Stil højst seks 1 liters henkogningsglas på bagepladen. • Fyld glassene ens og luk med en bøjle. • Glassene må ikke røre hinanden. • Hæld ca. 1/2 liter vand på bagepladen, så luften i ovnen er tilstrækkelig fugtig.
Grøntsager Madvare Temperatur (°C) Tid (t) Bønner 60 - 70 Peberfrugt Suppeurter Ovnrille 1 rille 2 riller 6-8 3 1/4 60 - 70 5-6 3 1/4 60 - 70 5-6 3 1/4 Svampe 50 - 60 6-8 3 1/4 Krydderurter 40 - 50 2-3 3 1/4 Temperatur (°C) Tid (t) Ovnrille Blommer 60 - 70 Abrikoser Frugt Madvare 1 rille 2 riller 8 - 10 3 1/4 60 - 70 8 - 10 3 1/4 Æble, i skiver 60 - 70 6-8 3 1/4 Pærer 60 - 70 6-9 3 1/4 Brød Det anbefales ikke at forvarme.
Madvare Kernetemperatur (°C) Højreb / tournedos: gennemstegt 70 - 75 Svin Madvare Kernetemperatur (°C) Bov / skinke / svinekam 80 - 82 Kotelet (ryg) / hamburgerryg 75 - 80 Farsbrød 75 - 80 Kalvekød Madvare Kernetemperatur (°C) Kalvesteg 75 - 80 Kalveskank 85 - 90 Får/lam Madvare Kernetemperatur (°C) Bedekølle 80 - 85 Bederyg 80 - 85 Lammekølle / lammesteg 70 - 75 Vildt Madvare Kernetemperatur (°C) Hareryg 70 - 75 Harekølle 70 - 75 Helstegt hare 70 - 75 Ryg 70 - 75 Vil
Bagning på én ribbe. Bagværk i form Madvare Funktion Temperatur (°C) Tid (min.) Ovnrille Sukkerbrødskage uden fedt Varmluft 140 - 150 35 - 50 2 Sukkerbrødskage uden fedt Over-/Undervar‐ me 160 35 - 50 2 Æbletærte (2 forme, Ø20 cm, forskudt på skrå) Varmluft 160 60 - 90 2 Æbletærte (2 forme, Ø20 cm, forskudt på skrå) Over-/Undervar‐ me 180 70 - 90 1 Bagning på én ribbe. Lagkagebunde Madvare Funktion Temperatur (°C) Tid (min.
Madvare Tid (min.) Ovnrille 1. side 2. side Burgere 8 - 10 6-8 4 Toastbrød 1-3 1-3 4 VEDLIGEHOLDELSE OG RENGØRING ADVARSEL! Se kapitlerne om sikkerhed. 1 3 Bemærkninger om rengøring Aftør ovnens front med en blød klud opvredet i varmt vand tilsat et mildt rengøringsmiddel. Metalflader rengøres med et specifikt rengøringsmiddel. Rengør altid ovnrummet efter brug. Ophobning af fedt eller andre madrester kan medføre brand. Risikoen er højere for bradepanden.
Kalkrande fjernes med vand og eddike. FORSIGTIG! Kemiske afkalkningsmidler kan forårsage beskadigelse af emaljen. Følg producentens anvisninger. 1. For at rengøre vandskuffen og dispenseren skal du hælde vand- og eddikeblandingen (ca. 250 ml) gennem vandskuffen ind i dispenseren. Vent i ca. 10 minutter. 2. Fjern vandet og eddiken med svampen. 3. Hæld rent vand (100 - 200 ml) i vandbeholderen for at skylle generatorsystemet. 4. Brug svampen til at opsuge vandet fra generatoren, og tør grundigt efter. 5.
2. Fjern metalskiven, og rengør glasset. 3. Udskift pæren med en passende 300 °C varmefast pære. 4. Sæt metalskiven på glasset. 5. Montér lampeglasset. 2. Tag glasset af med en torx 20 skruetrækker. 3. Afmonter og rengør metalrammen og tætningen. 4. Udskift pæren med en passende 300 °C varmefast pære. 5. Isæt metalramme og pakning. Stram skruerne. 6. Isæt den venstre ovnribbe. Sidelampen 1. Fjern venstre ovnribbe for at få adgang til pæren. FEJLFINDING ADVARSEL! Se kapitlerne om sikkerhed.
Problem Mulige årsager Afhjælpning Pæren ikke lyser. Pæren er defekt. Udskift pæren. Displayet viser F111. Termometerets stik er ikke sat korrekt ind i bøsningen. Sæt termometerets stik så langt ind som muligt i bøs‐ ningen. Displayet viser en fejlkode, der ikke står i tabellen. Der er en elektrisk fejl. • • Sluk for ovnen med ejen‐ dommens/husets sikring, eller slå relæet på tavlen fra, og tænd igen. Kontakt kundeservice, hvis fejlkoden vises på displayet igen.
Energiforbrug med en standardmængde, almindelig til‐ stand 1.09 kWh/cyklus Energiforbrug med en standardmængde, blæsertvun‐ gen tilstand 0.79 kWh/cyklus Antal ovnrum 1 Varmekilde Elektricitet Volumen 70 l Type ovn Indbygningsovn Vægt 42.5 kg EN 60350-1 - Elkogeapparater til husholdning - Del 1: Komfurer, ovne, dampovne og grillapparater - Metoder til måling af ydeevne. Energibesparelse Ovnen har funktioner, som hjælper dig med at spare energi ved daglig madlavning.
MILJØHENSYN apparater, der er mærket med symbolet , sammen med husholdningsaffaldet. Lever produktet tilbage til din lokale genbrugsplads eller kontakt din kommune. Genbrug materialer med symbolet . Anbring emballagematerialet i passende beholdere til genbrug. Hjælp med at beskytte miljøet og menneskelig sundhed samt at genbruge affald af elektriske og elektroniske apparater.
K01-180099/01 867343871-A-502017 Küppersbusch Hausgeräte GmbH Postfach 10 01 32, D-45801 Gelsenkirchen, Küppersbuschstraße 16, D-45883 Gelsenkirchen Telefon: (0209) 401-0, Telefax: (0209) 401-303 www.kueppersbusch.de Teka Austria GmbH Eitnergasse 13, A-1230 Wien Telefon: (01) 86680-15, Telefax: (01) 86680-50 www.kueppersbusch.